Av Susanne - 16 juni 2012 14:28

...rätt varmt idag:)) +29 i skuggan och det sägs att det lär bli ännu varmare närmasta dagarna=)

Ingen pool i år tyvärr, därför känns det extra svalkande med lite vatten från vattenkannan:)

Själv så har jag tvättat lite mattor idag. Torkar fort i värmen:)

Ha det gott i värmen alla raringar:))

Av Susanne - 14 juni 2012 22:40

...startade med ett besök på Arena Plaza för lite shopping. Stort köpcentra med MÅNGA affärer.

Efter några timmar där så åkte vi vidare mot stadens TIVOLI...

...Här köar vi till berg å dalbanan...

...redo för åkning....

...övriga häftiga saker att tillgå...

Observera alla kära att här är vi upp å ner, till å med JAG...Fy vad läskigt!!

Efter en super trevlig dag i Budapest så åkte vi hem och njöt av en trevlig men dock sen middag hemma på altanen.

...Nya tag mot morgondagen...

Av Susanne - 10 juni 2012 12:04

...sista skoldagen var det i fredags för våra barn. Vi träffades alla i klassrummet för gofika, tårta, sång och present utdelning.

På kvällen bjöd vi våra fina lärare Bosse och Angela på middag...Här är vi på väg in till stan...

Tjejerna hade skrivit en dikt...

Efter middagen gick vi en sväng på stan. Där var det mycke folk och tv-apparater på de flest restauranger, där intresserade kunde följa kvällens EM-fotbollsmatch...

Nu väntar ett härligt långt sommarlov. Tänk att två år kan gå så fort och nu är det dax för oss att flytta hem igen.

Två fantastiska år har det varit. Många avskeds tårar blev det under kvällen...Alltid jobbigt med avsked men återigen TACK till alla berörda, kommer att sakna er ALLA...

Av Susanne - 6 juni 2012 19:16

Har vi även här i Ungern firat tillsammans med de övriga svenska familjerna. Efter en halv skoldag för barnen så träffades vi på Arboretum för pizza lunch, tipspromenad samt div lekar.

Efteråt så åkte vi till Ninni för att avsluta med gotårta, mums:)

Barnen sjöng några vackra sånger till oss alla:)

...alla syntes tyvärr inte på bild, men duktiga var de:))

Tack alla för en trevlig dag

Av Susanne - 6 juni 2012 09:00

...hade vi i måndags. Vi är tre familjer som åker hem och avtackades med diverse presenter. Det var många personer från bla F7, FMV, den Ungerska flygflotiljen m.m m.m Det är med lite blandade känslor som vi nu överlämnar till de tre nya familjerna. Det har ju varit två helt fantastiska år på många sätt:)  Vi önskar de nya familjerna ett stort lycka till!

Här kommer lite vimmelbilder från den trevliga kvällen...

Lars, Patrik och Niclas i mitten blir avtackade!

En vacker tavla var också en av presenterna...

Lite spex bjöds det på oxå...Patrik å Lars bakom maskerna om ni inte kände igen dem;))

Lite whisky...(nio personer hade under året gjort en vadslagning om vilket elitserielag som skulle vinna grund serien i hockey. Naturligtvis så satsade Patrik å Lars på Luleå...Vilket tydligen var bra, så de fick dela på nio flaskor whisky, inte illa:) Synd bara att jag inte kommer att ha någon glädje av dem, så Patrik får behålla dem själv!!!

Barnen hade oxå trevligt...

...sötnosar är ni allihopa:))

Efter middagen så var vi tvugna att gå in pga ett hastigt väderomslag:(

Stort TACK till alla som var med, kommer att sakna er!!

Av Susanne - 5 juni 2012 18:37

På fredag 1/6 åkte vi, fam Lyckne/Berg, fam Jakobsson samt lärarna Bosse och Angela på klassresa till Poroszlo. Denna stad ligger ca 25 mil nordost om Kesckemét. Hotellet vi bodde på låg alldeles bredvid sjön Tisza. Hotellet var jätte mysigt. Där fanns en massa djur, kaniner, fåglar mm. och detta uppskattades av många kan jag säga. Det fanns även bad inomhus å utomhus samt bowlingbanor...

Efter inkvartering blev det en guidad båttur på sjön Tisza. Det var jätte trevligt, dock blåste det en del å några regndroppar kom det.

Sjön Tisza ligger mitt i slättlandet och har landets näst största vattenyta och är lämpligt för bad och olika vattensporter. Området är fiskerikt och man kan beskåda det enorma fågellivet som finns där. Finns även nationalparker runt om sjön. Tiszasjön grävdes ut för X antal år sedan pga de många översvämningar som floden Tisza orsakade, därav så kom denna sjö till.

På kvällen blev det middag och en omgång bowling...

...resultatet kan vi ta en annan gång..........

På lördag morgon åkte vi till staden Hortobagy ca 3,5 mil från hotellet. Där besökte vi bla. ett fågelsjukhus.

Här inne gör de tydligen lite olika operationer...Kan bara tillägga att det luktade fruktansvärt illa i denna del, sjuka fåglar i många olika rum...

Operationssalen...

...denna lilla kråka väntar på operation...(med mina fantastiska foton så kan man se fönster både uppe å nere inte illa;))

...man kan se att vingen måste åtgärdas...

...barnen tyckte att denna lekställning var väldigt intressant....

...olika fåglar på rehabilitering...

Efter Fågelsjukhuset så besökte vi lite olika marknader samt ett museum från gamla tider...

Som avslutning på dagen så besökte vi barnens Zoo...

Efter den "tuffa" dagen så åkte vi hem för middag på hotellet inklusive bowling å kvällsbad:))

Söndag morgon checkade vi ut från hotellet och åkte mot staden Miskoloc (Ungerns andra största stad)

Där besökte vi de fantastikst fina badgrottorna...

Vissa av oss (inte jag) fick även lite fiskpedikyr...Patrik höll på att skratta ihjäl sig, är man kittlig så är det inte så lätt...

...Ser ni hur han spretar med fingrar å tår, han kunde inte hålla tyst...kittligt värre...

Mathilda var tuff nog och vågade sig prova på...

Som sagt JAG skulle då aldrig våga sätta ner mina fötter i denna balja...

...TACK ALLA för en fantastisk skolresa... ... SUPER TREVLIGT HAR DET VARIT...

Av Susanne - 27 maj 2012 14:59

...Denna fina bukett fick jag idag   Som jag tidigare skrivit så är de Ungerska floristerna rätt kreativa...

...Tack mina fina tjejer. Älskar er också

Ha en fortsatt trevlig Morsdag alla mammor.

Av Susanne - 27 maj 2012 13:56

...Som sagt dag två så besökte vi staden Mohács. Mohács är en av de Ungerska sydligaste städer och belägen 190 km söder om Budapest. Omgivningarna domineras av jordbruksområden.

I Mohács så finns det ett Historiskt Monument från slaget i Mohács 1526, där den Ungerska armén förlorade mot trupper från Osmanska riket (Turkiet)

Tänkte faktiskt delge lite historia för er som är intresserade....

Den Ungerske kungen Ludvig II hade en armé på över 25 000 man som vid Mohács väntade in den Osmanska armén i vilken var dubbelt så stor och som leddes av Suleyman I.

Efter en ursinnig strid, där turkarna utnuttjade sitt moderna artilleri i massverkanseld, drevs ungrarna från slagfältet i största förvirring. Kung Ludvig II, sju biskopar, flera hundra ungerska böhmiska och kroatiska adelsmän, 500 tyska landsknektar och kanske så många som 10 000 bondesoldater låg kvar på slagfältet. Turkarnas förluster uppgick till mellan 500-1000 man döda och kanske lika många sårade.

Platsen för slaget upptäcktes 1975 varefter utgrävningar gjordes och flera massgravar hittades. En minnespark byggdes på platsen och invigdes 1986 till 460-års minnet av slaget. På just denna plats så ligger det 1 700 döda Ungerska soldater.

...Slagfältet...

Det fanns också ett litet muséum på olika saker de hittat under utgrävningarna, typiska kläder, utrustning, mynt m.m m.m

...fick tyvärr inte med allt på bild. Men det var väldigt intressant att ha varit dit.

Här kan ni läsa om familjen Larssons äventyr i Ungern.