Direktlänk till inlägg 19 augusti 2010

Torsdag=sophämtning

Av Susanne - 19 augusti 2010 11:24

Idag torsdag kom sopbilen, den kommer varje vecka. Så det är ju bättre än hemma!

Torsdagarna är faktiskt lite speciella på det viset om man vill kasta något så är det bara att ställa ut det och vips så kommer någon som bättre behöver våra saker!!!!

I morse när jag ställde ut tunnan (man bör ställa ut den i så nära anslutning till hämtning) så hann inte portarna gå igen så var det en "lurvig gubbe" med cykel kärra och rotade igenom våra soppåsar. Jag stod och tittade på honom genom fönstret. Helt otroligt läskigt.....hade jag kommit mig för så hade jag tagit ett kort på honom, så ni fått se. Men det kommer nog fler tillfällen. Hörde av en annan svensk familj att de hade nästan haft slagsmål utan för dem. Två personer samtidigt till tunnorna är inte bra.....

Nåväl man kanske vänjer sig.....men det finns mycket fattigt folk här.


Idag var jag och helg handlade på TESCO, var redan idag eftersom att imorgon är det stängt pga en av tre nationaldagar. När det är nationaldag så är nästan allt stängt. Heeel röd dag....

När jag handlat klart och skulle sätta in mina matvaror i bilen kom det fram en annan "lurvig gubbe" och tiggde mat. Usch, vad berörd man blir men man får vara hård!!

- nem ertem, sa jag flera gånger som betyder förstår inte!

- NEM, NEM, NEM!!!!! vilket betyder NEJ,NEJ,NEJ!!!! Så tillslut gick han, puh...

En annan något mindre lurvig typ ville "pracka" på mig handgjorda handdukar från Rumänien. Sa lika dant till honom och tillslut var jag även av med honom.

Satte mig sedan lätt svettig i bilen och styrde kosan hemåt. När jag kom hem så hade tjejerna vaknat så det fick höra om min "fantastiska" morgon......


Igår onsdag var vi på vinfestival, den pågår hela veckan inne i stan. Brukar tydligen vara sådana festivaler några gånger/år med olika teman.

Det fungerar så att man får köpa sig ett tomt glas och sedan gå runt en lång gågata och provsmaka olika viner (kostar förstås en liten slant) Det är viner från olika distrikt. Det var häftigt och otroligt mycket folk. Det gäller att ta små slattar......  


Vingatan i Kecskemét centrum


Annars är allt bara bra med oss. Ha det gott alla så hörs vi snart.


Kommer så småningom att lägga in lite bilder. Men förtillfället så hittar vi inte kabeln till kameran så vi kan inte föra över de bilder vi tagit till datorn.

(har nååågra lådor ouppackade, tyvärr)


P o K

 
 
Ingen bild

ms

19 augusti 2010 13:50

Så spännande att höra allt du får vara med om!!!
Säkert lite jobbigt att se allt fattigt folk,Vi har ju det så bra här i Sverige,men nyttigt är det mellan varven.Man blir bortskämd!!
Här är allt lugnt på jobbet,har inte kommit igång än riktigt.Vädret är så fint, men mornarna kalla,fått skrapa rutan från frost ett par ggr.
Annars allt väl,kram Marianne

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 16 juni 2012 14:28

...rätt varmt idag:)) +29 i skuggan och det sägs att det lär bli ännu varmare närmasta dagarna=)    Ingen pool i år tyvärr, därför känns det extra svalkande med lite vatten från vattenkannan:)     Själv så har jag tvättat lite mattor idag. ...

Av Susanne - 14 juni 2012 22:40

...startade med ett besök på Arena Plaza för lite shopping. Stort köpcentra med MÅNGA affärer.   Efter några timmar där så åkte vi vidare mot stadens TIVOLI...     ...Här köar vi till berg å dalbanan...   ...redo för åkning....   ....

Av Susanne - 10 juni 2012 12:04

...sista skoldagen var det i fredags för våra barn. Vi träffades alla i klassrummet för gofika, tårta, sång och present utdelning.                 På kvällen bjöd vi våra fina lärare Bosse och Angela på middag...Här är vi på väg in till ...

Av Susanne - 6 juni 2012 19:16

Har vi även här i Ungern firat tillsammans med de övriga svenska familjerna. Efter en halv skoldag för barnen så träffades vi på Arboretum för pizza lunch, tipspromenad samt div lekar.                       Efteråt så åkte vi till Ninn...

Av Susanne - 6 juni 2012 09:00

...hade vi i måndags. Vi är tre familjer som åker hem och avtackades med diverse presenter. Det var många personer från bla F7, FMV, den Ungerska flygflotiljen m.m m.m. Det är med lite blandade känslor som vi nu överlämnar till de tre nya familjerna....

Presentation

Här kan ni läsa om familjen Larssons äventyr i Ungern.
Kommentera gärna! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards